Program matury międzynarodowej nie jest jedynie przygotowaniem egzaminacyjnym. Stanowi także rozwijanie uczniów pod względem kreatywności, krytycznego myślenia, umiejętności wyciągania wniosków oraz zdolności komunikacji.
Matematyka w systemie matury międzynarodowej IB jest przedmiotem obowiązkowym. Uczeń ma do wyboru:
- Mathematics Analysis and Approaches- na dwóch poziomach: - higher level (AA HL) - standard level (AA SL)
- Mathematics Applications and Interpretations - także na dwóch poziomach: - higher level (AI HL) -standard level (AI SL)
Matematyka AA HL:
Matematyki AA nie należy postrzegać jako odpowiednika matury rozszerzonej z matematyki, ponieważ jego poziom znacznie różni się od polskiej podstawy programowej. Analiza matematyczna jest tutaj na bardzo wysokim pozycji.
Zarówno statystyka, jak i rachunek prawdopodobieństwa zostały rozszerzone o tematy, które nie występują w podstawie programowej matury polskiej. Przykładowo w statystyce występuje regresja liniowa, natomiast w rachunku prawdopodobieństwa zmienna losowa, wartość oczekiwana i rozkład prawdopodobieństwa. Pojawiają się także liczby zespolone oraz ich zastosowanie.
Bardzo istotna jest nauka korzystania z kalkulatora graficznego, ponieważ stanowi on ważną część całej nauki IB. Spora część matematycznych zadań może zostać rozwiązana tylko za pomocą tego sprzętu. W programie IB znacznie rozszerzone są pojęcia, tj. dowody matematyczne, w tym dowodzenie przy użyciu indukcji matematycznej.
Matematyka AA SL:
W tym przypadku również nie należy porównywać tego poziomu do podstawowej matematyki w programie polskim. Jest możliwość opisania tego rodzaju matematyki, jako poziomu polskiego z częścią zadań zbliżonych do tych z przedmiotu rozszerzonego. Jednak całościowo matematyka AA SL znacznie wykracza poza polskie rozszerzenie, zawierając np. całki i pochodne oraz ich ogólną interpretację, jak i również znacznie rozszerzone pojęcie statystyki.
W przypadku matematyki AA również bardzo istotna jest znajomość posługiwania się kalkulatorem graficznym, ponieważ wiele pojęć i zadań można przedstawić właśnie za pomocą tego narzędzia.
Matematyka AI SL i HL:
Ten rodzaj matematyki jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które potrzebują tego przedmiotu w bardziej interpretacyjny sposób, jako podkładkę do innych nauk, np. przyrodniczych.
Matematyka AI jest również wykorzystywana w szeroko pojętej statystyce, ekonomii, biznesie, czy psychologii.
Bardzo często praca uczniów od momentu rozpoczęcia nauki tego poziomu przedmiotu, skupiona jest na tworzeniu modeli, które po odpowiednim opracowaniu mogą stać się nośnikiem, mogącym pomóc zinterpretować zagadnienia spoza matematyki.
Najważniejsze różnice w praktyce:
Oba rodzaje matematyki są do siebie dosyć podobne; mają dwa poziomy higher level i standard level oraz, żaden z nich nie może być porównany do polskiej podstawy programowej, ponieważ znacznie różni się materiał i jego poziom.
Zarówno w matematyce AA, jak i AI, podczas wykonywania obliczeń i rozwiązywania przykładów, niezbędny jest kalkulator graficzny. Główna i najważniejsza różnica polega na tym, że matematyka AI jest bazą do innych nauk, wykorzystuje się ją w ekonomii, psychologii. Ten rodzaj nauki ma swoje szerokie zastosowanie w ekonomii, gdyż stanowi podstawowy środek do przedstawiania różnych zagadnień, nawet spoza matematyki.
W matematyce AI uczniowie analizują dogłębniej dany temat, pogłębiając naukę o dodatkowe tematy. Ten przedmiot rozwija umiejętność interpretacji oraz pozwala snuć domysły.
Jak wyglądają egzaminy?
Zarówno w jednym, jak i w drugim poziomie, uczeń jest zobowiązany do napisania pracy badawczej, która stanowi około 20% całościowej oceny z tego przedmiotu.
Egzaminy mają następującą strukturę:
Standard Level- dwa arkusze.
- Paper 1 - 10 pytań, z czego 3 są dłuższe i zawierają zadania z kilku działów, natomiast pozostałe 7 zazwyczaj jest tylko z jednego działu. Uczeń nie korzysta z kalkulatora, na rozwiązanie ma 90 minut.
- Paper 2 - jest takiej samej budowy jak paper 1. Należy używać kalkulatora graficznego. Na rozwiązanie jest 90 minut.
Higher Level- trzy arkusze.
- Paper 1 - od 12 do 14 pytań, 2 lub 4 zadania są dłuższe wymagają wiedzy z kilku działów, natomiast 10 z jednego. Uczeń nie korzysta z kalkulatora, na rozwiązanie ma 120 minut.
- Paper 2 - taka sama budowa jak w paper 1. Uczeń ma 120 minut na rozwiązanie i może korzystać z kalkulatora.
- Paper 3 Options - 5 zadań. Można używać kalkulatora, na napisanie jest 60 minut.
Podsumowanie:
Matematyka w programie matury międzynarodowej znacząco różni się od polskiej podstawy programowej, przede wszystkim poziomem trudności materiału, jak i sposobem oceniania. Do rozwiązania poleceń niezbędny jest kalkulator graficzny.
Matura IB jest rozwiązaniem dla osób, które rozważają głównie podjęcie studiów za granicą
W Polsce jest wiele szkół oferujących program międzynarodowego egzaminu dojrzałości.