Ocenianie w IA - Co to jest i jak działa?

Do kluczowych elementów ocenianych przez nauczycieli w Internal Assessment należą:

  • Zaangażowanie (Personal Engagement)- na oceniane aspekty składają się: umiejętność tworzenia jasnych treści o ciągu przyczynowo-skutkowym, inicjatywa i zaangażowanie ucznia w tworzeniu planu eksperymentu i analiza danych oraz osobiste znaczenie w stawianym problemie badawczym,
  • Badanie (Exploration)- oceniane są: jakość sformułowanego pytania badawczego, jakość wstępu teoretycznego, opis metodologii, czy aparatury oraz kwestie bezpieczeństwa i ekologiczności podejmowanych działań,
  • Analiza danych (Analysis)- na tę część oceny składa się najwięcej punktów, które obejmują sposób pomiaru i przedstawienie danych, następnie ich obróbkę i graficzne przedstawienie w celu postawienia wniosków. Później oceniana jest także interpretacja danych statystycznych i wpływ niekontrolowanych zmiennych na wyniki eksperymentu,
  • Ewaluacja (Evaluation)- drugi najbardziej oceniany aspekt pracy to umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o zgromadzoną wiedzę teoretyczną, przedstawienie pełnej oceny własnej w pracy w postaci mocnych i słabych punktów badania oraz zaprezentowanie możliwych sposobów rozwiązania napotkanych ograniczeń,
  • Styl (Communication)- punkty przyznawane w tej kategorii są najłatwiejsze do zdobycia, ponieważ obejmują format pracy i styl wypowiedzi, w tym prawidłową konstrukcję pracy z zaznaczonymi rozdziałami i podrozdziałami, stworzenie prawidłowej bibliografii z systemem cytowania oraz bogate użycie poznanych terminologii, i definicji.

Najczęstsze błędy i problemy w IA:

Wszystkie problemy i trudności z analizą pracy mają swój początek w projekcie eksperymentu, a więc już na etapie konsultacji z nauczycielem. Stworzenia planu badania może się nie powieść, stąd kluczowe jest skrupulatne przewidzenie wszystkich czynników mogących mieć wpływ na eksperyment, tj. zgromadzenie niezbędnego sprzętu, czy odczynników i zaplanowanie sposobu gromadzenia oraz przetwarzania zebranych danych. .

Do najczęstszych popełnianych przez uczniów błędów należą:

  • Powtarzalne tematy prac badawczych (np. wpływ stężenia soli chlorku sodu na kiełkowanie nasion),
  • Nieprawidłowe sformułowanie tematu pracy badawczej, pytania badawczego czy hipotezy,
  • Błędna konstrukcja metodologii, w wyniku której zbierane są nieprawidłowe dane,
  • Niekonsekwentna zbieranie danych i ich niewłaściwa obróbka statystyczna,
  • Nieodpowiedni format całej pracy, tj. ubogie słownictwo i bibliografia, nieumiejętność cytowania w tekście.

Jak stworzyć dobry IA?

 

Na idealną pracę składa się wiele elementów i żaden nie powinien zostać pominięty. Umiejętność stworzenia IA powinna zostać przekazana przez nauczyciela ale często uczeń nie otrzymuje informacji o prawidłowym przebiegu i formacie takiej pracy. Podstawowy przebieg działania w celu zaprojektowania celującego Internal Assessment to:

  • Stworzenie ciekawego tematu pracy badawczej i problemu badawczego,
  • Przemyślenie sposobu w jaki uczeń będzie badał wpływ czynnika,
  • Stworzenie planu pracy, zbierania danych i ich dalszego przekształcania,
  • Przemyślany i klarowny układ pracy z logicznym w ujęciu tematu pracy badawczej wstępu teoretycznego,
  • Tworzenie zbioru publikacji, stron internetowych, rozdziałów z książek do bibliografii,
  • Opracowanie danych, wyciągnięcie wniosków w kontekście postawionej hipotezy,
  • Ewaluacja własnej pracy: mocne i słabe strony oraz perspektywa rozwiązania problemów napotkanych w trakcie eksperymentu.

Jak wybrać temat pracy w IA?

Najistotniejszą kwestią podczas tworzenia IA jest wybór tematu pracy, dlatego warto poświęcić temu zagadnieniu odpowiednią ilość czasu. Przede wszystkim w poszukiwaniach należy bliżej przyjrzeć się i skupić na codziennych aspektach, np na:

  • Swoich zainteresowaniach. Możliwe, że to hobby związane jest z biologią, albo może zostać złączone z biologicznym badaniem, bądź doświadczeniem.
  • Problemach z codziennego życia. Być może okażą się one świetną opcją, która może zostać przedstawiona w IA.
  • Praktycznym i oryginalnym podejściu do tematu. Warto zastanowić się, czy jest jakiś problem biologiczny, który może zostać opracowany w całkowicie nowy sposób, za pomocą unikalnego doświadczenia.
  • Ustaleniu jasno i klarownie celu swojego IA. Będzie to pomocne zarówno przy tworzeniu całego badania, jak i przy sprecyzowaniu głównego wątku pracy.
  • Statystyce biologicznej. W przypadku, gdy dane statystyczne i liczby okazują się być interesującym działem, warto wdrożyć je w tworzenie doświadczenia.

Przykładowe tematy IA wybrane przez uczniów:

Do przykładowych tematów prac badawczych realizowanych z uczniami w The Swan School należą:

  • Pomiar stężenia witaminy C w sokach i napojach owocowych za pomocą miareczkowania indofenolem.
  • Wpływ immobilizacji laktazy na uwalnianie glukozy z roztworu laktozy.
  • Wpływ pH roztworu na zmianę masy skorupek jaj kurzych jako model wpływu pH na szkliwo zębów.
  • Efekt różnych źródeł węgla na intensywność oddychania komórkowego u drożdży.

Podsumowanie:

Aby stworzyć dobry Internal Assessment z biologii, należy zacząć od przygotowania niebanalnego tematu całej pracy. Należy skupić się na odpowiednim przygotowaniu całego problemu, na wyborze sposobu w jakim zostanie zaprezentowane ów doświadczenie.

Aby stworzyć dobry Internal Assessment z biologii, należy zacząć od przygotowania niebanalnego tematu całej pracy. Należy skupić się na odpowiednim przygotowaniu całego problemu, na wyborze sposobu w jakim zostanie zaprezentowane ów doświadczenie.

mikroskop z uczennicą